Hello Stuart,
I read your case with interest since I have the same issue with my L1800. Did you ever make further progress? I have dug into the main board and have a better understanding of what causes the system to act normally except no piezo action. I did much research and also studied the schematics against two other boards and then made some measurements. Please tell me anything you learned since this original post and or comment on my thought process below. I would be glad to help you repair any of your other boards, or better would be glad to buy one of your bad boards and try to repair it myself if you still have them.
We use the L1800 in a flatbed DTG platen setup adapted with a simple ink reservoir system to print silver nano particle conducting inks. (another whole story...)
I finally gave up on trying to repair my original board. Now I am waiting on a replacement board from China that I plan to install simultaneously with a "new" head from another printer, but I'd really like it to work and not cause more trouble. I believe the board is a genuine OEM board but the seller says it will need firmware. I am hoping the adjustment program that I use will be able to restore the firmware from a file. I have done that already in my existing printer in order to rule out the EEPROM firmware as being the problem (which I am not 100% certain is not causing the trouble, but did all I could do). I do suspect that the firmware includes more than the information that is displayed in the adjustment program, but I am not sure. I am pretty sure that the machine will work normally without inputting the head serial number and that is used to further adjust the system by giving additional information about the particular head to the main board. (another reason why I believe the firmware is much more complex than displayed in adj. program).
In my case I was the fool who started all the problems. Like you I trimmed the ribbon cable by 1 mm to get a clean edge, but in the process I forgot to unplug the printer. So I instantly I proceeded to short all the wires with the metal razor blade I was using.
Since then I rebuilt the board - the 1430 schematics are pretty accurate for the main portion of the board and seem to differ in the ink replacement circuit and in the fact that the L1800 seems to generate its own 3.3 v power whereas the 1430 seems to accept 3.3 v dc from the PSB. Other than the names, nearly every component and connection is a 100% match to the schematic.
J’ai donc pu remplacer le fusible F2, les 4 transistors (2 ont été grillés) et j’ai même changé la puce du pilote IC. Même alors, toujours pas d’impression. Je suis à peu près sûr que ma tête est bonne pour plusieurs raisons: 1. il n’y a pas de short apparent à mettre à la terre, 2. Il était débranché au moment du court 3. Lorsque j’ai reconnecté le système, l’ancienne tête n’a pas soufflé ces composants sur la carte principale. 4. J’ai également essayé avec une tête d’une autre imprimante. Le câble semble bon pour autant que je sache avec une continuité de chacune des broches d’une carte à l’autre.
Ce que je pense être le problème dans mon cas, c’est que j’ai peut-être installé une autre puce de pilote IC mauvaise. C’est difficile à tester car je n’ai aucune idée de ce qui se passe à part qu’il reçoit des entrées (analogiques) je crois de la puce logique principale et transmet des signaux aux transistors. Vous devez être très prudent avec le système L1800 car je suis à peu près sûr que le 42 v de PSB est appliqué à la carte principale même lorsque le bouton d’alimentation est éteint (comme je l’ai découvert ci-dessus). Les condensateurs peuvent stocker des tensions élevées dans certaines situations, même après la déconnexion. Dans mon cas, je faisais des tests en direct et j’ai fait plus de dégâts lorsque mes sondes de voltmètre ont glissé et court-circuité sur plus de broches. D’autres dommages et le fait de ne pas le faire fonctionner avant d’autres dommages sont ce qui m’a amené à jeter l’éponge et à commander une planche de remplacement. Ceux-ci sont difficiles à trouver pour de nombreuses raisons, mais l’une est que les utilisateurs 1430 remplacent leurs cartes par le L1800 pour contourner les verrouillages stupides des cartouches. Je crois aussi que c’est l’une des raisons pour lesquelles les schémas L1800 ne sont pas disponibles.
Veuillez transmettre vos pensées ou vos précautions. J’ai besoin d’encouragement. C’est exaspérant de tout faire fonctionner et de voir ensuite le papier émerger sans rien. Je suis sûr à 90% que la tête et les buses fonctionnent au moins suffisamment là où elles devraient au moins cracher quelque chose, même si ce n’est pas une impression parfaite. En ce moment, je suis complètement arrêté.
Micro